lördag 31 mars 2012

Ju större desto bättre - hörlurar man minns

På 70-talet  fanns inte smartphones, mp3, eller internet. Ville man lyssna på musik användes vinylspelare, bandspelare eller freestyle. Minns du de stora hörlurarna? Ju större desto bättre. De här hittade jag uppe på min fars vind. Fulsnygga  och i bra skick från tiden - ett par Sonab H10. Jäklar vilket ljud det är i dem. 

Nu minns jag inte 70-talet eftersom jag är född -76. Men känslan av vinyl, är så mycket mer äkta än en cd-skiva - som ett konstverk nästan. Min bästa vinyl från tiden är Trans-Europe Express med gruppen Kraftwerk. Synthexperimenterade ljud med blipp-blopp i sitt esse!! 

Egen tid för mig är att spela den plattan i vinylspelaren på hög volym i lurarna, luta sig tillbaka i fåtöljen, blunda och bara njuta. 

//Jonte




































High-tech!
                                                  


High-fashion, säger jag. Teletubbie, tycker Madame.




2 kommentarer:

  1. Jag minns. Våra hörlurar var ännu större. Man satt med benen i kors en halvmeter ifrån skivspelaren (sladden räckte inte längre) och "diggade" :)

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt att du delar med dig av dina minnen till oss. :) //Jonte

    SvaraRadera