måndag 26 mars 2012

Lakritsgott på fint fat

Jojo. Vad var det jag sa? Jag, Lakritskatten, har lyckats övertyga Madame om att dela med sig av den goda svarta skatten. Så just nu i detta ögonblick har familjen Inredning sin första provsmakning av citron- och hallonvrål från företaget Ryfors.





Va? Ingen sylt?!? Ingen strömming? Är detta lakrits? Salt och krångligt att äta. Bättre kan du matte. 
Lakritskatten provsmakar godis från fint porslin - tv-setet i serien Colorado av Stig Lindberg. 

Både Madame och Jonte tycker vrålen är så goda att de snabbt och glupskt slukar hela en, två och tre stycken vrål. Bra tycker de att vrålen är mjuka, inte fastnar i tänderna samt också att  bitarna är så väl tilltagna. 
̶  Citronvrålen är godast, säger Jonte med munnen full. Synd bara att lakritsen tar över lite för mycket från både hallon- och citronsmakerna.
Madame håller med om att citronsmaken är godast. 
̶  Den känns iallafall mer äkta än hallonsmaken som inte riktigt smakar hallon. 

Fläderglass med lakritstopping är jättegott, menar Jonte. Kanske en vrål i fläder-lakritssmak? Madame, ser aningens tveksam ut och funderar om äkta päron-lakritssmak vore nåt.

Själv undrar jag om det verkligen är nödvändigt att fylla lakritsen med citron och hallon när det går att fylla dem med färsk strömming istället *mmm spinner och viftar på svansen*. Men snart, snart ska jag slicka i mig den där lakritssylten. Jag får bli snällare mot matte så hon väljer sylten till nästa provsmakning. 

Läs också:

Lakritskatten vaktar skatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar