lördag 21 april 2012

En 60-årig klassiker

Två katter att älska  - mig och Salta katten













2006 -  ny look och nytt namn









Är det lakristider så är det. Lakritsfestival i Stockholm, lakrits på olika bloggar och jag lakritskatten. I senaste numret av Journal chocolat, jo jag är faktiskt en bildad katt,  finns en artikel om en katt som fyller hela 60 år 2012. 

1952 föddes klassikern Salta lakritsfigurer av företaget Mazetti. 1975 tog Fazer över hela företaget. Katten på tablettasken har under alla år genomgått en enda ansiktslyftning - 2006.  Då passade man på att byta namn till Salta katten som den alltid har kallats i folkmun.

Enligt Fazer säljs 1,1 miljoner tablettaskar av den populära kissen varje år och  8o procent av svenskarna känner till varumärket Salta Katten. 
Ja, vad ska man säga? Jag är en lakritskatt, som dessutom är svart, smidig likadant som denna salta katt.  Jag bara måste ha den som min favorit.
Imorgon kommer en sista rapport från Lakritsfestivalen som ni väl inte har missat? Sista chansen nu på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar