tisdag 10 april 2012

Färg och glada leksaker från gårdagen

Här nedan ser ni några populära leksaker från när Jontes föräldrar var unga på 50- och 60-talet. Självklart finns det massor och vi hade flera av  populära leksaker. Men de här var de vi minns tydligt. Vilka leksaker är din favorit och vilka minns du?

Alla bilder är lånade någonstans på Internet om inget annat anges.


50-talet

Dinky toys från 50-talet var populära och de gillades skarpt av Jontes far när han var ung. (Bilden Dinky Toys France Ford Vedette, Nr 24X)
60-talet



























Dam trollen som skapades av Tomas Dam på 60-talet. Galet söta och populära. Görs som nyproduktion idag enligt denna sida:

http://www.trollcollector.se/se/



70-talet
Living BarbieVi har fått höra att tjejerna hade Barbie och killarna Big Jim. Båda tillverkades av Mattel. Big Jim! Namnet låter som en porrskådis, säger Jonte. Var det inte under 60- och 70-talet som porren var fri och porrklubbarna fanns öppet i varenda hörn? Den uppfattningen har iallafall vi fått efter att ha läst och hört. Barbie och Big Jim borde gifta sig, tycker vi. 


Big Jim-dockorna hade en tryckknapp i ryggen som gjorde att Jim kunde utföra ett karateslag. Dockorna sägs vara inspirerade av GI Joe.  


Big Jim Super hero


80-talet
Här är några av de saker jag, Madame, minns från min uppväxt 80-talet. Jag fick också Rubiks kub, men den var alldeles för svår för mig. De bisarra Garbage Pailkids- samlarmärkena var roliga och helt galna. Jag har för mig vissa var grymma också, det var väl därför de togs bort efter ett tag. Jag ville så gärna ha en My Little Pony eller Barbie, men jag fick aldrig någon. Undrar om mina päron fattade att jag var en tjej överhuvudtaget. Ja, faktiskt, jag är en tjej och jag gillade tjejiga saker. 


Jag, Jonte, gillar skarpt denna lilla filur.  Den här har jag kvar än i perfekt skick. Fortfarande hänger kvar den på väggen i mitt pojkrum. Den ser så cool ut med spiralben, stora ögon och antenner. Söt va? Självklart har jag tagit bilden på min filur själv.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar