fredag 20 april 2012

Lakritskatten nosar på Lakritsfestivalen

Godis från Lakritsfestivalen. Här har jag samlat det i den populära plastburken av Erik Kold.

Nu äntligen! Som matte har tjatat - Lakritsfestivalen är här! Idag fick matte och jag tjuvkika. Riktiga festivalen är imorgon lördag och söndag. Men eftersom jag är charmig och söt fick jag naturligtvis vara med och tjuvkika redan idag. 

Nåja. Här är några bilder. Seså, masa dig du också till Lakritsfestivalen på Münchenbryggeriet i helgen. Massa gott. Kanske vi ses?


Alla möjliga sorters lakrits! Åh, de har de där danska choklad- och lakritsbollarna. Mmmm. *smask* Jag har det bättre här än i katthimlen! Lakrids A som bollarna heter är svenska folkets favoritlakrits 2012. 



Vackra och goda minicupcakes med lakritssmak och världens längsta lakrits. Vad gör den lakritstråden för nytta att vara inlindad på en gigantisk sytrådsrulle? Den skulle vara till bättre nytta som kattmat för hungriga katter. Jag är inte en lakritskatt för ingenting.







Så här mycket uppmärksamhet har jag inte fått sedan jag föddes på 60-talet. Jag charmade självaste arrangören av Lakritsfestaveln, trevligaste Tuija Räsänen. Hon tyckte jag var så söt att hon satte ner mig på buffébordet för att jag lättare skulle kunna smaka av allt det goda. På bilden under poserar jag med Lakritsfestivalens kändiskock Jacob Wismar. Inte illa för en gammal 60-tals katt va?! Jag måste säga att jag har potential. 




     















































Här är jag mitt i hela härligheten!  Den skånska lakritsölen rekommenderar jag verkligen, den var väldigt god till Jacob Wismars lakritslax som jag bjöds på. Tänk att de gjorde lite lax för min skull! :) 

Då  jag inte har druckit alkohol sen slutet av 70-talet är ölsinnet lite instabilt. En full lakritskatt går inte för sig. Åh nej, så roligt ska ni inte få det kära läsare. 


Men det skulle sitta fint med lite efterrätt nu. En lakritsspäckad näbbmus kanske? 


                                   




























Lakritslikör.  Gott och starkt tyckte matte som undrade om likören går att värma. Usch och fy, säger jag. Smakar som hostmedicinen som min förra matte försökte trycka i mig i slutet av 60-talet. Nej, jag vill inte! *fnyser* Nej!  

En ballerina i lakrits- ballongklänning! Söt som socker, graciöst dansade hon med mig. Vem kan motstå mig? 

Fet, mätt och trevligt mingel så kan man sammafatta min dag. Jag har fått träffa storheter som lakritsfestivalsarrangören Tuija Räsänen, lakritskocken Jacob Wismar, fotografen Annelie som rövade bort mig för dansen med söta ballerinan, andra festivalbloggare och journalister. Nu ska jag sova och invänta morgondagen för mer gott och jag ska även gå på föreläsning! Åhå!

Natti, natti!


Hälsar

4 kommentarer:

  1. Så underbart med allt det goda i lakritsväg. Hoppas att du mår bra nu efter allt frossande. Såg detta, hade ingen möjlighet att gå själv.

    SvaraRadera
  2. Hej Randiga Tråden. Tack för din kommentar. Visst mår jag fint, men magen har dock växt lite av all lakrits. Det finns tydligen vissa biverkningar med godis. :P.

    Hoppas att du haft en fin helg och får en trevlig vecka.//Lakritskatten

    SvaraRadera
  3. Tack för dansen! Det var självklart kvällens höjdpunkt! Du é HELT oemotståndlig! xox

    /Lakrits-ballerinan :)

    SvaraRadera
  4. Prrrr Åh, Lakrits-ballerinan! *spinner högt*....Och nu blev jag ju alldeles till mig! Det var väldigt trevligt att dansa med vackra dig. Ja, jag vet det är mitt signum - jag är oemotståndlig!;)

    Hoppas vi ses igen och att du får en fin vecka //Lakritskatten

    SvaraRadera