lördag 5 maj 2012

Nostalgi i choklad- och lakritsbutiken

Äsch, tadaaa, vem tror ni är på finbesök på bloggen? Jo, jag lakritskatten eller 60-talskatten. Ni vet, jag som är världens mest underbara och VIP:ade katt och som hängde på Lakritsfestivalen. Jag hoppas såklart jag förblir VIP-katt även nästa år! 

I dag tog matte med mig på äventyr i storstan. Hon stod väl inte ut med mitt tjat. Vi gjorde ett besök hos Choklad & Lakrits på Sankt Eriksgatan 99 i Stockholm. 


Pr
ecis innanför dörren finns en gammal disk med olika godisaskar, förpackningar och burkar från dåtid till nutid. Han som arbetade i butiken var väldigt snäll och lät oss titta i disken och berättade om sakerna. 



Den snälla mannen som arbetar i butiken, här på Lakritsfestivalen. 

Kolla in bildsvepet här nedanför - den nya och gamla asken med salta katten och salta lakritsfigurer eller den gamla Aladdin-asken. Den sistnämnda var förresten löjligt billig på den tiden, jag minns inte vad mannen i butiken sa, men han berättade att det inte var inte många kronor och då fick man en hel ask. 

Bugg finns inte längre och Bronzol - var föregångare till Lakrisal, berättade butiksmannen. 
Bronzol kunde visst bota det mesta enligt beskrivningen på tuben - heshet, torrhet i svalg, samt irriterande retningar m.m (observera att det står med mera!).

Choklad & Lakrits har gott godis, men ögna gärna några sekunder i disken om ni tar er dit. Den var faktiskt riktigt kul och full med nostalgi! 


Det som jag inte fattar är varför matte inte köpte hem en massa av  de där lakrits- och chokladbollarna (Lakrits A- Svenskarnas favoritlakrits 2012, Madames anmärkning), Den snälla butiksmannen fattade grejen och jag fick smaka en boll.. Mums och tack för det, säger jag! 

Vad matte inte begriper är att om jag får sådana bollar blir jag sådär glad och en alldeles, alldeles gosig katt som spinner högt.. 




























Länkar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar