måndag 4 juni 2012

Söndagsfynd - stor brödburk i bleckplåt

Svårplacerad brödburk

När jag är hemma kan jag inte låta bli att rota i gamla gömmor på vinden. I går gjorde jag det igen. Gårdagens fynd var en stor, och då menar jag stor, plåtburk.

Gammal brödburk för runda brödkakor sa farmor som glömt tidsåldern på den. Någon som vet? Det står Örebro Bleckemballagefabrik på locket och mäter hela 37 cm i bredd och 13 cm på höjden!


Nu går jag omkring med burken runt hela lägenheten för att hitta ett ställe där den kan passa. Tro mig, det är inte lätt. Mig gör det inget. För är 
den inte helt underbar?

Jag hittade också en bunke i aluminium eller plåt. Farmor köpte den på 70-talet och har använt den som blomkruka, så den kanske är avsedd för det. Så krukan blir nog ett fall för min tomat- eller paprikaplanta. 
Någon av er som vet formgivare  och tillverkare?


Skål eller blomkruka?

2 kommentarer:

  1. Det borde vara en skål, jag har en gryta i samma serie. Tillverkare Arabia och eventuellt Kaj Franck.

    SvaraRadera
  2. Vilken fröjd det måste vara att ställa fram den grytan på bordet, den måste bara vara helt underbar! Tack också för infon!

    SvaraRadera