söndag 1 juli 2012

Årets första bakluckeloppis

Fast säsongen för bakluckeloppis började för länge sedan var det först nu (igår lördag) vi begav oss iväg till Täby.

Lagom med folk, men hur beter de sig? Den ena besökaren uppför sig värre än den andra i jakten på det perfekta fyndet. Ett säljande par blev så arga att de inte hann ta fram sina saker innan folk var där och slet i deras kassar. De packade ner det de hade plockat upp och väntade tills lugnet infunnit sig. 

Vi förstår dem, bara för att man är på fyndjakt behöver man inte vara oförskämd. Kanske är det uppköpare med retrobutiker eller antikbutiker som är galnast som ska sälja vidare till dyrare priser eller privatpersoner eller både och. Vi vet inte, men fenomenet med giriga och galna personer var iallafall intressant att studera. Vi brukar också försöka vara tidigt ute för att hitta fynd, men vi sliter inte saker ur folks händer eller är allmänt dryga. 

Nåja, för oss blev det en lyckad fynddag. Vi pratade både med trevliga säljare och besökare och hittade mycket fina saker -  fast vi inte behövde rycka-slita eller dra. Vi missade säkert en massa fina saker hos ovan nämnda säljare men vi hittade annat fint och är mycket nöjda. Framförallt - vi har hedern i behåll. 



Dagens fynd:
* En orange klocka i plast som visar temperatur, datum och tid. De båda urtavlorna kan lysa också. Klockan ser nyproducerad ut, men den passar med vår stil så även den fick följa med hem.  
* Burk Erik Kold, lite repig men ändå hyfsat fint skick
* Liten miniburk Erik Kold för Köksklubben
* Ovalt vitt fat, Colorado av Stig Lindberg






4 kommentarer:

  1. Ja, det är det tråkiga när det väntas att fynda att ett primitivt beteende infinner sig,,,Jag har varit med att folk ha rotat i min korg för att komma åt och set antikfolk handla av skolungdomar som samlar in pengar till något. Plötsligt har köparen placerat ut tingesten på sitt eget bord och fem gånger dyrare,,,

    Den lilla burken är riktigt fin, jag har tandstickor i min :)

    SvaraRadera
  2. Åh - Coloradofat dyker inte upp så ofta på loppisar! Assietter kan man hitta då och då, och någon tallrik. Är det största storleken? Jag har bytt till mig ett sådant i så fall.
    Jag var på bakluckeloppis idag och visst är handlarna ivriga. River i andras bilar innan grejerna har hunnit plockas ut!

    SvaraRadera
  3. Fenomenet känns verkligen igen. Tycker inte om att köa till loppisar när de öppnar, får då får man se folks sämsta sidor. Det är väl kul att folk kan göra fynd, men att kasta sig över grejer och bete sig illa hör inte hemma på en loppis. Tycker inte jag, men många andra verkar tycka annorlunda.

    SvaraRadera
  4. @RETROknoppen: Riktigt dåligt - fem gånger dyrare och rota i ens privata korg. Nä skäms på dem! :) Jag vet inte riktigt än vad jag ska ha i vår burk än så tandstickor var en riktigt bra idé :)

    @Form55: Visst är det roligt att hitta delar till en servis man sparar på. Det är ovanligt att hitta Colorado-fat på de flesta ställen, oavsett om det är loppis eller antikbutiker. Speciellt till ett pris som 20 kronor :). Läste på din blogg om dina fynd. Kul!

    @daniel: Jag håller helt med dig. Vi låter också bli att köa om vi kan undvika det. Klart är att sunt förnuft ska råda på en loppis.

    SvaraRadera