lördag 22 september 2012

Gammal och ung Aster

Den är så fin Röd Aster av Stig Lindberg. Jag hittade gräddsnipan för 20 kronor på en loppis för kanske ett år sedan. Väl på hyllan hemma såg den rätt ensam ut. Jag sparar inte på den servisen men jag kan ju inte bara ha gräddsnipan.

Gammal gräddsnipa och ny burk - ett omaka men lika par


Ju längre tid jag hade den lilla gräddkannan ju mer gillade jag den. Jag bara älskar den röda klara färgen. Idag köpte jag en nyproducerad burk med korklock för dyra pengar (jag tror inte ens den burken gjordes förr heller) för att göra gräddsnipan sällskap.

Döm om min förvåning att på några av burkarna hade färgen skavts av rejält och hamnat i tredje sorteringen. Inte andra, utan tredje sortering! Ändå tog butiken samma pris på dem som för de burkar där dekoren var helt intakt. Sjukt, det tyckte butiksexpediten också.

Snipan har mörkare färg än den nya burken.  Dekoren ser inte heller lika perfekt eller tillrättalagd ut som den nya. På de gamla Röd Aster var dekoren handmålad, det gör de väl knappast på nyproducerat  Gustavsbergsporslin? Mer charm i de gamla prylarna - som vi redan konstaterat. Men jag gillar iallafall min burk - så det så. 

2 kommentarer:

  1. Bra att gräddkannan fick en sån fin kompis :-)

    SvaraRadera
  2. Av någon anledning gillar jag orginalet mera,,,lite mer prestige att fynda på dessutom ;)
    Jag blev mäkta förvånad då jag fann Röd Aster i en övernattningslägenhet som tillhörde en kollega till en kompis. Nästan så att det kröp i fingrarna på mig,,,en av Lindbergs snyggaste! Men jag höll mig från att begå brott,, ;)

    SvaraRadera