tisdag 18 september 2012

Mmm Marabou...

Den där pojken kunde ju ha föreställt
kakmonstret Madame. Fint illustrerad
reklam med värme och charm.
....Den slogan känner du väl igen från reklamen på bio och tv?  Det är skådespelerskan Yvonne Lambard som ligger bakom det välbekanta uttrycket. Marabous första reklamfilmer kom i slutet på 60-talet.

Jag ska väl inte ljuga och säga att jag inte är svag för Marabou - jag både älskar chokladen och de charmiga gamla burkarna och förpackningarna.

Inte har du väl missat företagets gamla förpackningar med storken på, de är otroligt charmiga enligt mig. I slutet på 60-talet flög storken sin kos och ersattes av snirkliga bokstäver som fortfarande finns på förpackningarna. Mannen bakom den nya designen var den svenska formgivaren Sigvard Bernadotte.

Marabou idag är väl mest känd för sin goda choklad. I en bakbok, reklamhäfte för företaget från 1934 finns äldre bilder och massa recept. Varje bakverk skulle naturligtvis innehålla något av Ergo cacao, Marabou vanillinpulver eller bakpulver. En ganska charmig receptbok tycker jag och den köpte jag billigt på loppis.

Roligt att se är också bilderna inifrån chokladfabriken samt Marabouparken i Sundbyberg som Marabou erbjöds att köpa av Sundbybergs stad på 30-talet. Villkoret var att även allmänheten fick tillgång till den park som man planerade för personalen på fabriken. I arton år mellan 1937–1955 arbetade den framstående landskapsarkitekten Sven Hermelin med parken.

Mer om Marabous historia (företagets egen sida)

Mer om Marabouparken (parkens egen sida)

Källa: Marabou och Marabouparken


Manikyrsalong? Roligt att det fotograferas för ett recepthäfte


Alla viktiga bakingredienser som måste finnas med när man bakar


Det måste vara en stor burk bakpulver som är lika stort som barnets halva överkropp.
Också en charmig bild.


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar