tisdag 4 september 2012

Retro eller inte? Reflektion samt en fulsnygg pappershållare

Orange heter min blogg. För mig symboliserar färgen orange både en retro-era och flera tuffa saker. Vad är egentligen retro i dina ögon? Är det allt som är från tiden 1950 till 1970?

Nej, vi har nog alla en egen syn på vad retro är. För mig är ovanstående tidsaspekt viktig. Nya saker från 80-talet och framåt räknas inte in. Ibland kan enstaka saker från 40-, och 80-tal också vara retro. Hur ska jag förklara det då? Jag kan inte. Jag bara vet att det passar in med stilen jag gillar och som är retro för mig. Förstår ni vad jag menar?

Hållare med mer skrikigare orange färg i verkligheten
Jag gillar allt möjligt från 1950 till 1970-tal (såklart inte bara orangea prylar om det nu var någon som trodde det). Porslin, filtar, tyger, teakmöbler, plexisaker, teknik, teakbrickor, keramik och små prylar ingen tänker på, som risägg att ha i påskriset. Detta innebär dock inte att jag tycker alla prylar från 1950 till 1970 är snygga bara för att de är retro eller/och har orange färg. 

Något som till exempel inte är retro för mig är saker gjorda i furu från 70-talet. Minns ni de obekväma sofforna som hade vävt tyg på dynorna? Eller de fula julstjärnorna som sattes upp i fönstren till jul? Huuua. Portförbjudet hemma hos madame. 

Ta denna hållare för hushållspapper. Den är från tiden, retro, orange samt också håller papperet på plats. Men jag är kluven till den. Den skulle vara så snygg i mitt tycke om det inte vore för den orangea färgen. Jag har dock inte bestämt mig om jag gillar hållaren eller inte. Men den fyller sin funktion. Det sistnämnda är viktigt. Jag använder alla mina retrosaker - vissa med försiktighet, andra varje dag som tåliga slitgrejor som förgyller hemmet. Att köpa saker jag inte kan använda bara för att de är dyra eller är retro är slöseri med pengar för mig. Vem vill bo i ett museum?

5 kommentarer:

  1. Retro för mig är fina, häftiga, roliga grejer med en hel del år på nacken. Även en hel del nostalgi eftersom jag är född -64. Jag gillar äldre grejer också,tidigt 1900-tal, men det känns inte "retro" utan mer "gammalt", före min tid. Visst finns det ju prylar man verkligen inte gillar från 50-70-talet, vad sägs t.ex om de riktigt tunga klumpiga köksstolarna i furu eller brunbets, med ett ovalt hål i ryggen, med lika fula bord som hörde till. Eller grönbetsade små träprylar, eller den uppsjö av virkade tjocka dukar och gardiner som fanns överallt, nej,allt var inte vackert förr :)

    SvaraRadera
  2. Nej, sannerligen, allt var inte vackert förr.
    Håller även med om att man ska använda sina saker, annars är det ju meningslöst att köpa dom.

    SvaraRadera
  3. Helena och AL: Jag håller med er båda två. Stolar i brunbets, furu och virkade dukar...Huua.

    Furu kan dock ge en viss känsla av bastu och kan passa i en stuga i fjällen, men bara kan :)

    SvaraRadera
  4. Bara älskar hållaren! En sådan skulle jag gärna ha i mitt kök!

    SvaraRadera
  5. @Precis en sån: Tycker du? Kul! Ja, den är väldigt retro - den syns iallafall. Jag ska nog fundera ett tag till om den är snygg eller inte! Men just denna är inte min utan tillhör en nära och kära! :)

    SvaraRadera