söndag 16 december 2012

Klok bok för matälskande retrofantast

Bonniers kokbok (Jubileumsutgåva)Porslinsbloggen berättade en gång om sitt fynd på sin blogg - Bonniers kokbok från 1960. Jag läste igenom inlägget och tittade på bilderna och tänkte att den kokboken måste jag också ha...

Jag gick igenom loppisars bokhörnor, antikvariat medmera. Allt för att hitta just den.  Sen såg jag att den stod och log mot mig i ett skyltfönster hos en antikhandlare. Och ägaren visste absolut värdet på boken och lade på några 100 lappar extra utöver det. 1500 kronor för en kokbok. Nog för att den är snygg, men lite väl mycket för en kokbok tycker jag - även om den är Sveriges finaste. 

Nu har jag den. En kompis sa:
- Du kan få den av mig. Fast den är en faksimil, de har fotograferat av bokens första utgåva från 1960.
-Va har de tjuvkopierat den svarade jag.
-Nej dumsnut, sa hon då. Det är en jubileumsutgåva.
Jag brukar normalt vara skeptisk till nytryck eller kopior. Men den är fortfarande väldigt vacker. Så den får faktiskt duga tillsvidare.Hittar jag originalversionen får den en alldeles, alldeles, speciell plats i mitt kök.

3 kommentarer:

  1. Min mammas kokbok. Jag vet inte vilken utgåva hon har, men den togs på dyr avbetalning när det begav sig :)

    SvaraRadera
  2. Fin men 1500 kr...nej det skulle inte jag heller betala.

    SvaraRadera
  3. Helena: Oj, ja, den måste ha varit speciell redan då. Avbetala en kokbok. Men din mamma har antagligen haft stor användning av den under många år. Den är ju både vacker och har många recept i sig.

    Gila: Det är ju helt galet!

    SvaraRadera