fredag 25 januari 2013

En banankola, en sjörövarpeng och en jenka...

Till höger en godispåse som ger barndomsminnen

Ja, ni som var uppväxta på 70- och 80-talet minns säkert när man gick till kiosken och handlade godis för sin peng. Jag minns en gång jag fick köpa godis för en hel femkrona till mig och syskonet. Jag var lycklig som få och jag sa snällt till den som stod i kiosken vad jag ville ha. Kioskägarinnan lade godiset i den lilla vita påsen med färgranna bubblor på. Ni vet de där av tunnare papper. Noggrant vägde hon påsen efter varje godis hon lade i. Man ville ha valuta för pengarna. Hellre flera små godisar så man fick mera för pengarna. Blev det fem kronor och tio öre fick hon byta ut en stor godis mot en mindre så det blev precis en femma. Länge stod man och valde.  Det rymdes inte mycket i den påsen. Men det var fullt tillräckligt och jag var ändå nöjd med det. 

Idag är det inte riktigt så. Vi kan lassa godis i de milt uttryckt stora påsarna som ligger vid godisdiskarna. Och särskilt medveten om vad vi vill ha är vi inte. Idag handlar vi vad vi kan bli sugen på också. Påsarna i dag måste rymma över kilot.

När jag handlade på citygross såg jag att de sålde liknande påsar som jag mindes från när jag var liten. Minnen, minnen som jag kan sakna ibland - att handla godis var liksom ett lördagsnöje.

Sjörövarpeng, bugg, banankola...Minns ni vad ni åt för godis när ni var unga? :)

5 kommentarer:

  1. Åhhh godis min last...jag kommer inte ihåg något på rak arm men äter surt..salt..lakrits...idag och även på den tiden så nästan allt tuggades sögs och inhalerades=)
    Spana in godisbloggen=)
    http://godisbloggen.se/
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Flak: En godissida! Den ska jag spana in. Jag är precis som du, älskar godis i de flesta former. Har dock lite svårt för sötlakrits. Men en liten undran: Det går alltså att inhalera godis? ;). Hoppas att helgen varit och fortfarande är angenäm.

    SvaraRadera
  3. Här är en till som gillar godis :) Tycker nog att smakerna var starkare förr, eller så har mina smklökar blivit utslitna. Surbomberna var så sura att man inte kunde ha dem i munnen någon längre stund. Små chokladkakor med Kalle Anka på gillade jag. Men nästan allt som fanns då finns även nu om man besöker en välsorterad godisaffär som t ex 4gott här i Göteborg. Och när jag är i Stockholm brukar jag titta in i en affär som bara säljer amerikanskt godis.

    SvaraRadera
  4. Favoriten var salta bomber - dessutom billigaste godiset som kostade 30 öre styck och var den perfekta utfyllnaden när pengarna man hade att handla för börjande ta slut. :)

    SvaraRadera
  5. Form55 och trillvippa:
    Exakt. Surbomberna minns jag. De var sjukt goda. Du har nog rätt om smaklökarna. Det var antingen supersura så hela ansiktet skrynklade ihop sig eller så var salta bomberna så salta att det gjorde ont på läpparna när man åt dem. Om vi minns samma salta bomber dvs :D.

    SvaraRadera