söndag 10 februari 2013

Full fart på loppislördag

Vi var inte de enda personerna på Megaloppis i Solnahallen igår. Människor som trängs, tittar och synar efter eventuella fynd.  Det var som det brukar.  Men trots det gillar jag iallafall den loppisen. Förutom Megaloppisen blev det Lill-loppis och Garaget i Sundbyberg, Huvudstaloppis samt en loppis i Bagartorpsringen. Förutom shopping träffade jag flera bekanta och trevliga människor på loppisturen.  En riktig trevlig loppislördag..

Här är våra fynd:

1-3: Megaloppisen i Solnahallen och Huvudstaloppis.
  • Vi hittade en helt ny oanvänd, nytillverkad, Margretheskål i den största storleken som vi saknade. Skålarna formgavs på 50-talet av Sigvard Bernadotte. Bacillskräck som vi har maskindiskade vi den två gånger innan vi ställde in den i skåpet.
  • Sex stycken mattallrikar i Astraglasyr.
  • Bäst av allt var nog när jag hittade ett kärt gammalt barndomsminne. Bröderna Grimms sagor. Två vinylskivor i en box, som jag lyssnade på varenda dag nästan när jag var liten. Jag satt med stora hörlurar tätt intill stereon eftersom sladden inte räckte så långt.  Jag kände direkt igen omslaget och  synade den  helt oöppnade förpackningen med de fina bilderna. Jag log för mig själv. Säljaren undrade om jag brukade lyssna på dem när jag var liten. Hon ville ha 20 kronor för den. Det var liksom inget att fundera på. Den gavs ut 1977. Se bilder nedan.
  • Jag köpte också ett litet fat format som ett löv från Upsala-Ekeby i svart.
  • Sen köpte vi också serieböcker och seriealbum, sådant som vi gillar. Men dessa är inte med på bild och inte särskilt retro heller.


































 

















4: Loppis i Bagartorpsringen
  •  När vi var på Megaloppisen fick vi en lapp om en loppis i Bagartorpsringen som vi aldrig hört talas om. Vi bestämde oss för att fara dit och titta. Den loppisen har potential, det är ganska stort, men mycket är inte loppispriser. I Bagartorpsringen prutade vi rejält på en hylla från, enligt säljaren, 20-talet, vi är inte säkra på årtalet, men den är inte nyproducerad vilket syns. Den har nog stått som postsorteringshylla på ett företag eller kontor. Vi använder den som magasin- och småprylshylla. Den är så bra för den är inte djup och passar till smala områden till exempel bakom en dörr. Trots att hyllan är lätt och smidig är den rejäl och stabil. Den står nu i vår läshörna. Men uj, vad vi fick rengöra och damma den innan den blev fin igen. Vi är så nöjda med den.








2 kommentarer:

  1. Så bra det blev med hyllan! Skoj att ses igen, och snart ses vi på antikmässan med.

    SvaraRadera