tisdag 31 december 2013

Gott nytt 2014!

Ja och ett fint loppisår önskar jag er såklart. Jag tänkte göra som bloggen Form55 och berätta om de fem sakerna jag är mest nöjd med att jag köpte under 2013. Det var ingen lätt uppgift. De som känner mig, vet att jag är ganska kräsen när det gäller att köpa nya saker och det jag köper, ja det tycker jag verkligen om.



1. Luxuslampan som fyndades i Dalarna. De har inte riktigt fattat det där med storstadspriser än och det var jag glad över. Jag vet inte varför men jag blir liksom glad varje gång jag ser på denna lampa. Tyvärr är den ytterst svårplacerad visade det sig.



2. Kryddsetet,Colorado av Stig Lindberg, i limegrönt, som vi köpte i Täby. Jag höll på att sätta hjärtat i halsgropen när jag såg dem! De väntade på att bli köpta av mig! Så fint! Riktigt fynd!



3. Lampan till vardagsrummet, bakom fåtöljen. Inget fynd direkt, men inget överpris heller. Klassiska Bumling.



4. För bara några dagar sen, så hittade jag en massa tyg på nästan 13 meter. Jag reflekterade inte över det då, utan tänkte fråga Gila på Gilas grotta, om det var något hon kunde tänkas vara intresserad av. Hon sa bara "köp till dig själv. Jag har redan". Det gjorde jag, när jag kom hem med det var Jonte och svärmor redan igång med diskussioner om kuddar och gardiner. Ju mer jag tittar på tyget ju mer tycker jag om det. Fungerar ypperligt mot  insyn och som biogardiner. 
Pompeja, Märta Lena Bjerhagen, Borås Wäferi. 



5. Åh, bara en kvar, det kunde ju ha blivit dessertskålarna från 50-talet, eller Negrovaserna av Ingrid Atterberg.. Men nej, valet föll på detta tyg som jag har letat efter i flera år. 

Jag älskar de grafiska formerna. Första gången jag såg den var hemma hos en vännina som fått den av sina finska föräldrar i början på 90-talet. Jag såg den igen på ebay i mitten på december och höll på svimma. Tyvärr skickade säljaren bara till USA så jag fick be en bekant om hjälp, men i mitten på januari tar han hem den från Atlanta där tyget just nu befinner sig. Den kommer att spännas upp på en ram och sedan sitta som en smäck ovanför vår soffa! Väntar med spänning! Så maffigt det kommer att bli!
Gargantua, Hilkka Rahikainen, Marimekko, 1966.

Ja, det var verkligen svårt att välja men så här får det bli! Mot nya fynd 2014!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar