måndag 24 februari 2014

Sol, värme och party...

hör sommaren till. Det allra bästa är att hänga på ön och lägga sig på en filt på bryggan och titta ut över havet samtidigt som man sippar på en iskall fräsch paraplydrink. Svensk sommar när den är som bäst slår det mesta faktiskt.

Nåja, det är några månader kvar faktiskt tills vi är där. Jag var på loppisrunda i lördags och med mig hem följde denna.

"Vilken snygg termos", tänkte jag när jag såg den stå ensam i ett hörn. Jag vred av locket och insåg att det inte var en termos, utan en cocktail shaker. Flera auktionshus och bloggar på nätet benämner den som "Thebe" av Folke Arström för Gense. Thebe, ni vet de där snygga besticken och Folke Arström mannen bakom Focus de luxe.Enligt samma källor introducerades Thebe 1944.

Jag har inga säkra källor (som originalkartong eller produktblad) som kan bekräfta om det är Folke Arström som är formgivare eller att det är just Thebe. Men Gense är det iallafall, för det är ingraverat i botten tillsammans med siffrorna 18 8, Stainless Sweden. Enligt butiken Cervera betyder siffrorna rostfritt stål. Läs mer om det och hur du tar hand om ditt rostfria stål på bästa sätt i ett pressmeddelande från Cervera.

Fantastiskt snygg är den och jag tycker iallafall den var värd 50 kronor. Perfekt till drinkar på sommarens varmaste dagar.


Jag beklagar, men bilden vägrar att ligga åt rätt håll. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar